Tietokonepelien vaikutukset

Löysin Ajattelun Ammattilainen blogisivustolta kirjoituksen videopelien vaikutuksesta ihmisen ajatteluun. Sivusto keskittyy kirjoituksissaan digitalisaatioon, oppimiseen ja yhteiskunnallisiin asioihin.  Lauri Järvilehto pohtii kirjoituksessa videopelien rakennetta sekä niiden hyötyjä ja haittoja.

Blogi antoi realistisen kuvan videopeleistä ja niiden vaikutuksista. Positiivisiin puoliin luokiteltiin ihmisen reaktionopeuden, kielitaidon, ongelmaratkaisun ja tilannetajun kehittyminen. Osasin itse samaistua joihinkin näistä hyödyistä. Peleillä on ollut iso osa omassa englannin kielen oppimisessani. Järvilehto kertoo, miten videopelien parissa oppiminen on todella tehokasta. Uppoutuneena peliin pelaaja on flow-tilassa. Tasojen läpäisy ja pisteiden kerääminen pitävät pelaajan motivoituneena. Hänen mielestään nämä samat vaikutukset tuovat myös pelien huonoja puolia esiin.

Videopelien palkitseva vaikutus luo halua palata takaisin pelin pariin uudestaan ja uudestaan. Järvilehdon mukaan lohikäärmeluolan raidaamisella ei tuoda ruokaa pöytään ja näin ollen liiasta pelaamisesta voi tulla ajanhukkaa. Hän mainitsee kirjoituksessaan ”ajantappopeleistä”, jossa pelin haasteet ovat toistuvaa tekemistä, mikä ei synnytä uusia hermoverkkoja.

Peleillä on kumminkin mahdollista tehdä elantonsa. Youtube on täynnä erilaisia opetus- ja vinkkivideoita tai moninpeli onnistumiskollaaseja, joilla voi olla miljoonia katsojia. Hyvänä esimerkkinä toimii ruotsalainen PewDiePie-youtubettaja, jolla on kanavallaan 53 miljoonaa seuraajaa. Twitch.tv sivustolla live-striimaaja voi suoratoistoa käyttäen jakaa omaa pelaamistaan tuhansille katsojille reaaliajassa. Molemmat sivustot tuovat mainosten kautta rahaa pelaajalle. Suosituksi tubettajaksi tai striimajaksi tuleminen on silti yhä haastavaa.
a_560x0

Seuraan mielenkiinnolla, että millainen vaikutus pelaamisella tulee olemaan Suomen oppilaitosten opetussuunnitelmaan. ”Silloin kun pelissä on riittävän runsaasti oppimissisältöjä, ei paljoa parempaa ajattelua kehittävää aktiviteettia voi kuvitella”, Järvilehto sanoo. Koulunkäynti voisi olla monelle paljon mukavampaa, kun oppiminen olisi tehokasta, mutta samalla hauskaa.

Olen Järvilehdon kanssa siinä asiassa samaa mieltä, että pelien negatiiviset vaikutukset jäävät positiivisten varjoon. Voiko pelaamista ja niiden vaikutuksia ajatteluun soveltaa tulevaisuudessa paremmin uran luomiseen tai opiskeluun, se jää nähtäväksi.

 

https://ajattelunammattilainen.fi/2012/05/02/miten-tietokonepelit-vaikuttavat-ajatteluun/

Onni Alkio Co-founder of Onnivaatio

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s